• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4909 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲ ارديبهشت

وزير خارجه پاكستان با روساي جمهوري و مجلس ديدار كرد

تاكيد دو جانبه بر توسعه همه‌ جانبه رابطه

گروه ديپلماسي

شاه محمود قريشي، وزير امور خارجه پاكستان كه در سفري دو روزه به تهران آمده است روز گذشته با حسن روحاني، رييس‌جمهور و محمدباقر قاليباف، رييس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت‌وگو كرد. همزمان با اين سفر، سومين گذرگاه مرزي مشترك با جمهوري اسلامي ايران در منطقه مند (پاكستان) و پيشين (ايران) با حضور مقامات ارشد دو كشور افتتاح شد. به گزارش رسانه‌ها اين سومين سفر وزير امور خارجه پاكستان به ايران در طول ۳ سال گذشته است. قريشي در دي‌ ماه سال‌هاي 1397 و 1398 به ايران سفر كرده بود. 

لزوم همكاري ايران و پاكستان
در مديريت روند صلح در افغانستان 
حسن روحاني در ديدار با شاه‌ محمود قريشي، اهميت همكاري‌ها با اين كشور به عنوان همسايه مسلمان ايران را مورد اشاره قرار داد و بر توسعه و تعميق روابط دو كشور در زمينه‌هاي مختلف از جمله روابط اقتصادي و تجاري همچنين توسعه و تقويت بازارچه‌هاي مرزي تاكيد كرد.
روحاني با اشاره به تصميم امريكا براي خروج از افغانستان با بيان اينكه حضور نظامي امريكايي‌ها در منطقه كمكي به حفظ امنيت و ثبات نكرده است، گفت: ايران و پاكستان به عنوان مهم‌ترين و موثرترين كشورهاي همسايه افغانستان بايد با تعامل و همكاري نقش خود را براي مديريت روند صلح در اين كشور ايفا كنند و جمهوري اسلامي ايران براي ايفاي نقش خود در اين راستا از همكاري با پاكستان و افغانستان استقبال مي‌كند. رييس‌جمهور در اين ديدار همچنين با اشاره به توافقات قبلي دو كشور در راستاي توسعه همكاري‌ها بر ضرورت اجرايي و عملياتي شدن توافقات تاكيد و آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي تامين نيازهاي پاكستان در زمينه انرژي اعلام كرد.

قدرداني از تلاش ايران در حفظ برجام 
وزير امور خارجه پاكستان نيز در ديدار با رييس‌جمهوري كشورمان، روابط با جمهوري اسلامي ايران را منحصر به فرد، ارزشمند و برادرانه توصيف و بر تقويت و تحكيم اين روابط در همه زمينه‌ها تاكيد كرد. «شاه محمود قريشي» با اشاره به تاكيد عمران خان نخست‌وزير پاكستان بر توسعه بيش از پيش روابط با ايران ابراز اميدواري كرد كه در آينده نزديك روابط دو جانبه وارد مرحله جديدي شده و شاهد گشايش‌هاي نويني در توسعه روابط دو كشور به ويژه در حوزه‌هاي تجاري و اقتصادي باشيم. وزير امور خارجه پاكستان همچنين با قدرداني از مواضع ايران در حمايت از پاكستان در موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي با اعلام حمايت كشورش از برجام به عنوان يك دستاورد بزرگ ديپلماسي در عرصه جهاني گفت: از اينكه با تلاش‌هاي ايران برجام حفظ شده و امروز شاهد مذاكرات دوباره براي احياي اين توافق چند جانبه هستيم بسيار خوشحاليم.

قاليباف: حقوق مردم كشمير مورد توجه ماست 
شاه محمود قريشي، وزير خارجه پاكستان ظهر روز گذشته با حضور در مجلس شوراي اسلامي با محمدباقر قاليباف ديدار و گفت‌وگو كرد. رييس مجلس در ابتداي اين ديدار ضمن ابراز رضايت از ارتباط خوب و صميمي ميان ايران و پاكستان گفت: «سياست قطعي جمهوري اسلامي ايران، همكاري نزديك با كشور‌هاي همسايه است. زماني كه مي‌بينيم دشمنان ما با دخالت‌هاي خود به دنبال از بين بردن ارتباطات عميق و قلبي ما هستند براي تقويت روابط مصمم‌تر مي‌شويم. از امضاي يادداشت تفاهم بازارچه‌هاي مرزي و گشايش پايانه مرزي «پيشين- مند» خرسنديم. سطح ارتباطات اقتصادي نسبت به ظرفيت‌هاي دو كشور دچار خلأهايي است كه با در نظر داشتن مشكلات تحريم و شيوع كرونا بايد از ظرفيت‌هاي بالاي دو كشور بيش از پيش استفاده كرد.»
قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود گفت: با طرح خروج امريكا از افغانستان نقش همسايگان در كمك به اين كشور اهميت بيشتري يافته است از اين رو جمهوري اسلامي ايران همكاري با پاكستان را براي پيشبرد سازنده امور در افغانستان، كليدي مي‌داند.
سياست ما در قبال كشمير همواره مشخص بوده و حقوق مردم اين منطقه مورد توجه جدي ماست. 
قريشي: ايران و پاكستان
خواستار صلح و آباداني افغانستان هستند
شاه محمود قريشي نيز در اين ديدار با اشاره به افتتاح پايانه مرزي پيشين- مند گفت: يادداشت تفاهمي براي افتتاح بازارچه‌هاي مرزي ميان دو كشور به امضا مي‌رسد كه باعث تقويت تجارت و باز شدن بازارچه‌هاي مرزي جديد مي‌شود.
وزير خارجه پاكستان همچنين از مواضع ايران در قبال كشمير كه در قالب بيانيه‌اي منتشر شد، تشكر و تصريح كرد: در حق مردم اين منطقه نقض حقوق بشر صورت مي‌گيرد و در شرايطي كه هم‌اكنون با شيوع كرونا در قرنطينه مضاعف هستند، بيانيه رهبر انقلاب و مسوولان ايراني براي ما دلگرم‌كننده بود و اين موضوع از سنگ بنا‌هاي سياست خارجي ما محسوب مي‌شود.
او در ادامه با اشاره به روند اتفاقات افغانستان گفت: هيچ يك از ما نمي‌خواهيم داعش و تروريسم گسترش يابد و هر دو كشور خواستار صلح و آباداني هستيم كه اين موضوع قطعا باعث تقويت روابط مي‌شود. 

پيام توييتري قريشي 
شاه محمود قريشي پس از ديدار با حسن روحاني در پيامي توييتري نوشته بود: با رييس‌جمهور روحاني ديدار كردم و آرزوي بهترين‌ها را از جانب عارف علوي رييس‌جمهور و عمران خان نخست‌وزير پاكستان به او منتقل و همين طور تصور پاكستان از تعميق روابط با ايران در زمينه تجارت، سرمايه‌گذاري، اتصالات و مديريت مرزي به منظور پيشرفت دوجانبه اقتصادي و تعهدمان به آن را مطرح كردم. وزير خارجه پاكستان پس از ديدار با قاليباف نيز در توييترش نوشت: از ديدار با محمدباقر قاليباف، رييس مجلس ايران خوشحالم. درخصوص توسعه همكاري از طريق تبادلات پارلماني عادي ميان گروه‌هاي دوستي پارلماني گفت‌وگو كرديم. توافق كرديم كه علمايي از ايران و پاكستان به‌ طور مشترك روي اسلام‌هراسي كار كنند. اميدوارم كه آقاي قاليباف از مجلس پاكستان ديدار كند.

افتتاحيه سومين گذرگاه مرزي بين‌المللي 
پاكستان و ايران
براساس بيانيه سفارت پاكستان در تهران مراسم افتتاحيه سومين گذرگاه مرزي بين‌المللي پاكستان و ايران در مند- پيشين روز گذشته با حضور وزير توليدات دفاعي پاكستان زوبيده جلال و وزير راه و شهرسازي ايران محمد اسلامي برگزار شد. در ادامه اين بيانيه آمده است: زبيده جلال در سخنان خود در مراسم افتتاحيه، گشودن اين مرز را به عنوان نقطه عطفي مهم در روابط دو جانبه پاكستان و ايران خواند چراكه پس از گذرگاه‌هاي مرزي ميرجاوه- تفتان و گبد- ريمدان، اين سومين نقطه مرزي بين‌المللي بين دو كشور است. علاوه بر تقويت تجارت، سفر و ارتباطات مردمي بين پاكستان و ايران، اين گذرگاه جديد با ارايه مسيري جايگزين، رفت و آمد زائرين از پاكستان را تسهيل مي‌كند.  قبل از افتتاح مرز‌هاي مند- پيشين و گبد- ريمدان، ميرجاوه- تفتان به عنوان تنها نقطه عبور بين‌المللي مرزي بين پاكستان و ايران براي دهه‌ها باقي بود. افتتاح مرز مند- پيشين ظرف مدت 5 ماه پس از افتتاح گذرگاه مرزي گبد- ريمدان در تاريخ 29 آذر 1399 انجام شد. دو كشور همچنين ساير نقاط عبور و مروري در مكان‌هاي مختلف تجارت و جابه‌جايي مرزي افراد بومي ساكن صرفا در سيستم راهداري دو طرف مرز را حفظ مي‌كنند.

امضاي يادداشت تفاهم
ايجاد بازارچه‌هاي مرزي بين ايران و پاكستان
يادداشت تفاهم همكاري بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي پاكستان براي ايجاد بازارچه‌هاي مرزي در طول مرز دو كشور عصر روز چهارشنبه توسط محمدجواد ظريف و شاه محمود قريشي وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و پاكستان در تهران امضا شد.گفتني است با امضاي اين يادداشت تفاهم و با هدف ارتقاي روابط اقتصادي دو كشور و رفاه مرزنشينان، طرفين توافق كردند بازارچه‌هاي مرزي مشترك را در طول مرز مشترك دو كشور ايجاد كنند. بر اين اساس، در مرحله اول سه بازارچه در نقاط مرزي كوهك-‌ چدگي، ريمدان-گبد و پيشين-‌ مند افتتاح مي‌شود و بازارچه‌هاي مرزي مشترك در سه نقطه مرزي ديگر نيز بعدا ايجاد خواهد شد. اين بازارچه‌ها بر اساس توافقات به عمل آمده بين طرفين و طبق روش‌هاي تعيين شده توسط دو كشور اداره خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون